Goodies in Sluis
Klant van Microcash
Het drogisterijvak is Wesley van der Linde met de paplepel ingegoten. Al op zijn twaalfde hielp hij mee in de winkel en na het afronden van zijn studie koos hij voor een carrière in het familiebedrijf. Samen met zijn vader opende hij twee nieuwe filialen.
Nu, op 25-jarige leeftijd, heeft hij alle drie de vestigingen van Goodies volledig overgenomen en staat hij aan het roer van het familiebedrijf. Onlangs stapten alle drie de winkels over naar het Microcash kassasysteem.
Niet zomaar een drogisterij
Goodies is niet zomaar een drogisterij. Gelegen in de toeristische gemeente Sluis, vlakbij de Belgische grens, trekken de winkels veel bezoekers die een dagje op pad zijn.
Dat betekent nogal wat voor het assortiment en de manier van inkopen, vertelt Wesley:
“Zeeuws-Vlaanderen is heel gevoelig voor factoren zoals het weer en de bereikbaarheid voor grenstoeristen. Regenachtige dagen en OV-stakingen hebben dan ook invloed op onze verkoopcijfers.”
Een automatisch bestelsysteem is daarom geen optie voor Goodies:
“Een PDA (draagbare scanner) is echt een must in onze winkels.
Hiermee lopen we door de winkel, scannen we de schappen en noteren we de bestelling. Het kassasysteem maakt vervolgens de bestellijsten voor onze leveranciers.”
Een echt familiebedrijf
Goodies heeft veel supplementen in het assortiment. Van vitaminen en mineralen tot fytotherapie en homeopathie: Goodies heeft het.
De markt hiervoor is groot in Sluis: “Het prijsverschil met supplementen in België is enorm.
Belgische consumenten kopen daarom vaak groot in en leggen een voorraad aan tot de volgende keer dat ze weer een dagje uit gaan in Sluis.”
Goodies speelt hier handig op in: de drogisterij heeft doorlopend scherpe prijzen en bulkacties in hun winkels.
Toch draait het niet alleen om winst draaien. “We zijn een echt familiebedrijf.
Mijn opa is jaren geleden gestart met een levensmiddelenwinkel en onder mijn vader is deze uitgegroeid tot drogisterij.”
Je ziet het familiegevoel nog steeds terug in de winkels:
“We vinden het belangrijk om onze klanten goed te kunnen informeren en adviseren over de producten en supplementen die we verkopen.
We hebben veel vaste klanten die al van jongs af aan bij ons over de vloer komen. Hun vertrouwen is voor ons van groot belang. We zijn dan ook altijd eerlijk in onze advisering.”
“We hebben veel vaste klanten die al van jongs af aan bij ons over de vloer komen. Hun vertrouwen is voor ons van groot belang.”– Wesley van der Linde
Vrijheid in artikelbeheer
Vijf jaar geleden schaften vader en zoon het eerste digitale kassasysteem aan voor de Goodies vestigingen. Nu al maken ze de overstap van dat systeem naar het Microcash systeem.
“Met het kassasysteem van de concurrent was ik in het hoogseizoen een volle dag per week kwijt aan het één voor één doorvoeren van wijzigingen voor onze bulkacties,” vertelt Wesley.
“Die tijd besteed je als ondernemer liever aan het ontlasten van het personeel of het beter inregelen van de bevoorrading.”
Vader en zoon besloten daarom op zoek te gaan naar een nieuw kassasysteem om efficiënter te kunnen gaan werken.
Via hun contactpersoon bij hoofdleverancier UniPharma kwamen de ondernemers bij Microcash terecht.
“Waar ik voorheen een dag kwijt was aan het doorvoeren van wijzigingen voor bulkacties, ben ik met het Microcash kassasysteem in een uurtje klaar!”
Wesley is blij met de vrijheid die het nieuwe kassasysteem hem biedt in het beheren van zijn artikeldata: “Voorheen liep ik er vaak tegenaan dat ik geen artikelen kon verwijderen uit het kassasysteem.
Artikelen die een nieuwe verpakking kregen en daarmee ook een nieuwe barcode, stonden daardoor meerdere keren in het systeem. Dan is het heel moeilijk zoeken.”
“Waar ik voorheen een dag kwijt was aan het doorvoeren van wijzigingen voor bulkacties, ben ik met het Microcash kassasysteem in een uurtje klaar!”
– Wesley van der Linde
Een vast contactpersoon
Daarnaast ziet Wesley dat hij minder tijd kwijt is in het contact wanneer hij vragen of verzoeken heeft. “Bij de concurrent moest je om iets gedaan te krijgen door tien verschillende lagen personeel heen. Als ondernemer heb je daar geen tijd voor en geen zin in.
Bij Microcash heb ik één vaste contactpersoon die ik altijd kan bereiken.” De toegevoegde waarde hiervan ervaarde hij in het weekend voor de installatie.
“Het Microcash systeem draaide al naast het oude systeem zodat alles gecheckt kon worden.
Toen ik in de dagen voor de overgang naar het nieuwe systeem nog tegen zaken aanliep, heeft mijn vaste contactpersoon tijd gemaakt om mij te helpen zodat de geplande livegang kon doorgaan.
Dit was echt geweldig. Bij de livegang stonden mijn contactpersoon en zijn collega bij ons in de winkel om de implementatie in goede banen te leiden.”
Net als dat hij altijd eerlijk wil zijn in het contact met zijn eigen klanten, zoekt Wesley dit ook in zijn contact met andere bedrijven.
Hij was blij met het vertrouwen dat er direct was met Microcash: “Ik vond het heel prettig dat ik niet al mijn hardware hoefde te vervangen bij de overstap naar het nieuwe kassasysteem.
Als hardware nog goed genoeg was, dan werd dat ook eerlijk gezegd. Dat schept echt vertrouwen.”
“Als hardware nog goed genoeg was, dan werd dat ook eerlijk gezegd. Dat schept echt vertrouwen.”
– Wesley van der Linde
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw winkel?
Het kassasysteem van Microcash is geschikt voor elke winkel en branche. Wij bedienen onder andere:
✓ Apotheken
✓ Dierenspeciaalzaken
✓ Drogisterijen
✓ Parfumeriewinkels
✓ Supermarkten